To, co zjadamy w ciągu dnia ma ogromny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Całe szczęście, że coraz więcej z nas zwraca uwagę na to, co znajduje się na naszych talerzach. Czasy, kiedy zaspokojenie kubków smakowych stawialiśmy ponad nasze zdrowie odchodzą w niepamięć. Wzrasta nasza świadomość, zaczynamy o siebie dbać. Jakie są główne atrybuty racjonalnego odżywiania, jego podstawowe zasady, a także od czego zacząć zdrowy tryb życia? Ten artykuł jest odpowiedzią na te nurtujące pytania.

Jaki wpływ ma nasz styl życia na zdrowie?

Na pewno niejednokrotnie zdarzyło nam się spotkać kogoś, kto z racji idealnej sylwetki nie zwraca uwagi na to, co zjada. Często osoby, które nie mają problemów z wagą uważają, że nie muszą się zdrowo odżywiać, ponieważ dzięki swoim genom urodzili się szczęściarzami. Patrząc tylko i wyłącznie przez pryzmat sylwetki niestety robią sobie krzywdę.

Zdrowy tryb życia to nie tylko szczupła sylwetka. Lśniące włosy, skóra i paznokcie to niektóre ze “skutków ubocznych” racjonalnego żywienia. Dostarczając naszemu organizmowi wszystkich potrzebnych składników staniemy się mniej ospali, a także zyskamy więcej energii i uśmiechu. Zaczniemy dobrze czuć się we własnej skórze, a dodatkowo zyskamy otwarty umysł i ustąpią problemy z koncentracją.

Jednak jedną z najważniejszych zalet odpowiedniego trybu życia jest odporność na choroby. Co więcej – zdrowe żywienie jest podstawą w leczeniu już istniejących schorzeń (często rozwijających się przez wiele lat na skutek nieodpowiedniej diety). Cukrzyca, otyłość, niedokrwistość czy nawet niektóre nowotwory to tylko niektóre z chorób, które mogą być konsekwencją nieprawidłowego odżywiania. Często to od nas zależy stan naszego zdrowia, zatem zacznijmy o siebie dbać zanim będzie za późno.

Zdrowe odżywianie – od czego zacząć?

Kiedy już zdecydujemy się przejść na zdrowy tryb życia warto zacząć od zrobienia porządków… w swojej głowie. Zamiast “zacznę od jutra/od poniedziałku/od przyszłego miesiąca…” zacznijmy od “teraz”. To, jakie będzie nasze nastawienie ma olbrzymi wpływ na osiągnięcie postawionego wcześniej celu.

Kolejnym krokiem do rozpoczęcia zdrowego odżywiania będzie przegląd zawartości szafek kuchennych. Jasne pieczywo zamieńmy na ciemne, ziemniaki zastąpmy kaszą, a zamiast niezdrowych przekąsek sięgajmy po warzywa i owoce. Doskonałym pomysłem jest zaopatrzenie się w suche produkty (m.in. nasiona, otręby), a także w mrożone warzywa i owoce, po które sięgniemy w awaryjnych sytuacjach.

Podstawowe zasady zdrowego żywienia

Jedną z podstawowych zasad zdrowego żywienia jest regularność. 5 posiłków dziennie, co 3-3,5h sprawią, że nasz metabolizm przyspieszy, a poziom glukozy we krwi się ustabilizuje. Dodatkowo, krótkie odstępy między posiłkami pozwolą na uniknięcie uczucia głodu, przez co łatwiej będzie nam powstrzymać chęć podjadania.

W zdrowym odżywianiu niezwykle ważne jest również spożywanie dużej ilości płynów. Dzienna dawka dla osoby dorosłej to około 1,5-2,5 litrów wody dziennie. W ciągu dnia m.in. poprzez układ moczowy tracimy wodę, której ubytek powinien być na bieżąco uzupełniany do poprawnego działania organizmu.

Następną, niezwykle ważną zasadą jest ograniczenie soli.  Zalecenia WHO mówią, że zdrowe odżywianie pozwala na dziennie spożycie chlorku sodu to zaledwie 5 gramów. Podczas przygotowywania posiłków automatycznie dodajemy duże ilości soli, przez co jej dzienne spożycie często przekraczamy nawet czterokrotnie! Poeksperymentujmy zatem zamieniając sól z innymi ziołami, które nie mają negatywnego wpływu na nasze zdrowie. Wybierajmy przyprawy, które lubimy i łączmy je ze sobą według uznania, a efekt z pewnością niejednokrotnie nas zaskoczy.

Kolejnym krokiem zdrowego odżywiania jest ograniczenie spożywania białka zwierzęcego. Niestety, w Polsce bardzo często spożywamy mięso oddzielone mechanicznie (MOM), co może się wiązać z niebezpiecznymi skutkami dla naszego zdrowia. Zamiast mięsa sięgajmy zatem po ryby, które są doskonałym dostarczycielem kwasów omega-3, witaminy D3, niezbędnych aminokwasów oraz łatwo przyswajalnego białka.

Aby się nie zniechęcić do zdrowego trybu życia, nie powinniśmy popadać ze skrajności w skrajność i całkowicie rezygnować ze wszystkich niezdrowych produktów. Pamiętajmy, że wszystko jest dla ludzi. Wystarczy, że nauczymy się korzystać ze wszystkiego z głową, a na pewno nasze zdrowie na tym nie ucierpi.