Nie ma chyba osoby, która nie chciałaby mieć szczupłej sylwetki. Schudnięcie, tak jak i utrzymanie odpowiedniej wagi jest bardzo trudne, jednak nie niemożliwe. Jak jeść, by efektywnie schudnąć?

Każdy, kto kiedykolwiek próbował schudną zna ten ból. Mimo nieustannych diet, specyfików i sposobów waga ani drgnęła. Jest to z pewnością bardzo demotywujące. Niekiedy bywa tez tak, że po osiągnięciu docelowej wagi, ta zaraz wraca do poprzednie lub co gorsza, ciało przybiera na wadze jeszcze więcej! Co więc robić?

 

Liczenie kalorii, czy to dobry sposób?

Tycie zawsze oznacza to samo – jedzenie więcej, niż organizm potrzebuje. Dlatego w wielu miejscach liczenie kalorii ma być rozwiązaniem dla otyłej sylwetki. Ile w tym prawdy?

Organizm ludzki potrzebuje do przeżycia ok 1000 kalorii dziennie. Do utrzymania wagi ok 2000 do 2500 dla osoby średnio aktywnej fizycznie. Stąd też popularne diety 1000 kalorii, 1200 kalorii, 1300 kalorii itd., które polegają na nieustannym zliczaniu kalorii ze wszystkich produktów spożytych w ciągu dnia. W efekcie je się znacznie mniej niż organizm potrzebuje, więc ten aby przetrwać czerpie energię z nadmiaru tłuszczu.

Brzmi pięknie, prawda?

Otóż niekoniecznie. Wprowadzanie tak drastycznych diet w postaci ograniczania produktów to najszybsza droga do dewastacji organizmu. Zaczyna brakować mu niezbędnych minerałów i witamin. W efekcie czego cera staje się w opłakanym stanie, pojawiają się problemy z zębami i koncentracją. Człowiek jest rozdrażniony oraz ma słabsza odporność.

Dodatkowo, gdy jesz normalnie i wprowadzisz tak drastyczna dietę narażasz organizm na szok. Zmniejsza on przemianę materii, a każdy nadmiar magazynuje w tkance tłuszczowej w obawie przed głodówką. Gdy więc zakończysz dietę 1200 kcal zaczniesz jeść normalnie, organizm wszystko będzie odkładać i przytyjesz więcej, niż jak zaczynałaś dietę.

Jeżeli już jesteś na takiej diecie, nie zakańczaj jej od razu, tylko co tydzień zwiększaj o 100 kcal ilość spożytego jedzenia, aż dojdzie do właściwej i bezpiecznej wartości.

Jak więc jeść, aby schudnąć?

Receptą na schudnięcie jest normalne i zdrowe jedzenie. Jest to najtrudniejsza dieta, gdyż wyklucza wszystkie fastfoody i słodkie napoje.

Jedzenie co trzy godziny pozwoli organizmowi na strawienie poprzedniego posiłku, a szklanka wody przed napełni żołądek, dzięki czemu będziesz czuła się bardziej syta.

Zamień tłuste i smażone jedzenie na warzywa. Owoce też ogranicz, gdyż zawierają dużo cukrów. Nie rezygnuj z olejów. Zastąp je olejem rzepakowym, z oliwek, z pestek winogron oraz kokosowy. Są one najzdrowsze.zielony sok

Bardzo dobry wpływ n przemianę materii ma szklanka wody z sokiem z cytryny nadczo, która silnie pobudzi organizm.

Śniadania i kolacje, jak to z nimi jest?

Od zawsze wpajane jest nam do głowy, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Niestety nie jest to do końca prawda. Jest to mit stworzony przez producentów płatek śniadaniowych, aby zachęcić do kupowania ich produktów (podobnie jak mleko, które wcale tak zdrowe nie jest).

Badania dowodzą, że osoby nie jedzące śniadań chudną lub utrzymują wagę podobnie jak osoby, które zaczynają dzień od normalnego posiłku. Zauważ, że gdy zjesz śniadanie, bardzo szybko robisz się głodna, przez co zaraz musisz dostarczyć organizmowi kolejną porcję kalorii. Osoby które nie jedzą śniadań nie odczuwają głodu nawet do godziny 12.

Nie oznacza to jednak, że śniadania są złe. Wszystko zależy od twojego organizmu, jeżeli nie możesz funkcjonować bez posiłku rano – zjedź go. Jednak zmuszanie się do jedzenia po przebudzeniu nie jest konieczne.

A jak wygląda mit ze śniadaniami? nie jedzenie po 18 jest najgorsze, co możesz zrobić. Chyba, że chodzisz spać o 21. Zasada w przypadku kolacji jest prosta, jedz na trzy godziny przed snem. Jeżeli więc idziesz do łóżka o 24, śniadanie powinno być zjedzone o 21.