Zakupy online z pewnością są wygodniejsze, niż w sklepie stacjonarnym.  Internet zdominował już większość naszego życia, nic więc dziwnego, że część elementów z życia przenosi się do świata wirtualnego. Czy jednak zakupy przez Internet są bezpieczne? Czy źle zakupiony produkt można zwrócić?

 

Dlaczego kupujemy przez Internet?

Zakupy w Internecie są bardzo wygodne. Nie ma potrzeby chodzić po sklepach i szukać odpowiedniego produktu, Wszystko można zrobić w domu na komputerze lub telefonie. Oszczędza się tym samym czas potrzebny na znalezienie produktu.

Zakupy w Internecie są też znacznie tańsze, niż w sklepach stacjonarnych. Odchodzą koszty utrzymania sklepu stacjonarnego  (wynajem i pracownicy na etat), dlatego możliwa jest sprzedaż po cenach, na które zwykłe sklepy często nie mogą sobie pozwolić.

Szybko można porównać ceny w wielu sklepach, znaleźć inny kolor lub model. Możliwe jest to z powodu braku ograniczenia do asortymentu tylko jednego sklepu. Mając komputer z dostępem do Internetu nie ma żadnych ograniczeń!

Czy towar można zwrócić?

Zakupując towar w sklepach stacjonarnych trzeba mieć świadomość tego, ze możliwość zwrotu zależy tylko od woli sprzedawcy. Nawet, jeżeli sprzęt nie zadziała zaraz po zakupie, jedyną drogą pozostaje reklamacja.zakupy przez internet

W sklepach internetowych zwrot to jedno z praw kupującego. Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 r. (Dz.U. 2014 r. poz. 827 ze zm.), kupujący może odstąpić od umowy zakupionej rzeczy w terminie 14 dni od jego odebrania. Termin „Odebranie” ma tutaj kluczową rzecz, gdyż zakup może nastąpić 1. Dnia miesiąca, a odbiór rzeczy 4. Dnia. Termin 14 dni będzie więc biegło od 4 dnia. miesiąca, czyli od momentu jego odebrania.

Czas na odesłanie rzeczy nie jest sztywny. Sprzedawca może określić dłuższy termin, np. 30 dni na zwrot. Prawodawca zabranie jedynie stosowania krótszego czasu, niż 10 dni.

Mimo, że prawo zwrotu jest nakazane przez prawodawcę, sprzedawca jest zobowiązany poinformować o tym kupującego. Jeżeli tego nie zrobi, czas na zwrot wyniesie aż 12 miesięcy.

Należy zwrócić uwagę na to, że czas na odstąpienie od umowy zakupu nie jest czasem na zwrot rzeczy. Konsument ma 14 dni na zwrot rzeczy od momentu odstąpieni a od umowy.  Pismo odstąpienia od umowy może przesłać sprzedającemu maile ostatniego dnia, tj, 14 od momentu odebrania rzeczy np. od kuriera. Od tego momentu zaczyna swój bieg kolejny termin 14 dni,  w czasie którym kupujący musi odesłać daną rzecz.

Dana rzecz powinna zostać zwrócona na koszt kupującego. Tutaj warto dopłacić do potwierdzanie odbioru przez sprzedającego, aby uniknąć nieporozumień w przyszłości.

W przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość umowę uważa się za niezawartą.

Sprzedawca powinien zwrócić w ciągu 14 dni roboczych kwotę za  towar oraz za koszt przesyłki do klienta, przy czym koszt ten powinien być najniższy, jaki oferował sprzedawca. Np. jeżeli sprzedawca proponował wysyłkę Pocztą Polską za 0 zł, a kupujący wybrał kuriera za 20 zł, sprzedający nie ma obowiązku zwrócić tych 20 zł.